UTREDNINGER

Se på siden KONTAKT for henvendelser via mail, telefon, kontakt- eller spørreskjema.

DYSLEKSI

Utredning inkl. rapport: 4000,-  Utredningen inkluderer Logos testen (www.logometrica.no), en leseanamnese og ev. andre tester som kan være relevante.

Logostesten utføres på datamaskin, individuelt og under veiledning av en testleder. 

"Logos kartlegger de ulike delferdighetene i lesing. Samlet gir Logos er godt bilde av hvilke delferdigheter eleven mestrer og hvilke han/hun strever med. Det kan være mange ulike årsaker til at en elev har sporet av i sin leseutvikling. Men Logos kan benyttes for alle typer lesevansker, også for å kartlegge norskspråklig leseutvikling hos minoritetselever. Formålet med Logos er å, uavhengig av årsak, peke på den enkeltes utfordringer og foreslå passende tiltak."

I forbindelse med denne utredningen vurderer jeg også dertil relevante faktorer innenfor områdene syn, hørsel, nevromotorisk utvikling mv.

NEVROMOTORISK UMODENHET (INPP)

Benevningen Neurodevelopmental delay - NDD- er ved INPP endret til NEUROMOTOR IMMATURITY - NMI- .

Individuell nevromotorisk utredning og behandling.

Utredning inkl. rapport 4.500,-

Mer informasjon om dette fins bl.a. på sidene om:

Nevromotorisk umodenhet (under hhv. VANSKER og KARTLEGGING) og To forskningstradisjoner (under LÆRING).

DA DET LILLE BARNET BEGYNNER PÅ SKOLEN er noen av utfordringene nettopp fysiske ferdigheter. Barnet skal kunne kontrollere kroppen både hva gjelder balanse og grov- og finmotorikk. Det gjelder å kunne sitte stille, konsentrere seg og kunne lytte, koordinere armer og ben, øye og hånd, bruke blyant og ikke minst skal øynene kunne følge bokstaver, ord og linjer. Barnets fysiske utviklingsnivå er altså en meget viktig faktor i det å være "skolemoden".

Det er gjennomført flere studier internasjonalt som viser at mange barn med ulike former for lærevansker har betydelige problemer knyttet til balanse, koordinasjon, synsfunksjon og auditiv persepsjon. Til tross for normal utvikling ellers kan refleksutviklingen hos noen barn være forstyrret slik at noen av de primitive refleksene ikke utvikles fullt ut slik de skal. Posturale reflekser som skal være aktive, hindres derved i å bli godt nok utviklet. Barnet må derfor både arbeide med å overstyre noen refleksive bevegelser, og styre bevegelser, som skulle vært styrt av andre reflekser. Det er hardt (og ubevisst) arbeid der balanse og sanser også er påvirket.

Det finnes økende bevis for at et umodent sentralnervesystem, diagnostisert ved fortsatt nærvær av avvikende primitive og posturale reflekser spiller en betydelig rolle i balanseproblemer (og omvendt), kordinasjonsproblemer, spesifikke lærevansker inkl. dysleksi og ADD.

Utredning -og behandlingsforløp avtales individuelt, som også ev. behov for utredninger av syn, hørsel, kiss/kidd mv.

Utredning og behandling utføres også ved Senter for Bedre Læring i Oslo, www.senterbl.no   Senter for Læring i Bevegelse i Trondheim, www.slib.no  og ved Motorikksenteret  i Trondheim www.motorikksenteret.no  

AUDITIVE PERSEPSJONSVANSKER

Mer informasjon på sidene om, Prossesseringsvansker og Auditive persepsjonsvansker (under VANSKER) og om Hørsel (under NEUROFYSIOLOGISK UTVIKLING).

Utredning: Rentoneaudiometri for terskelverdier og Dikotisk lyttetest (Kjeld Johansen, JIAS) Behandling: Musikkstimulering (JIAS) og andre tiltak.

Utredning og behandling utføres også ved Senter for Bedre Læring i Oslo, www.senterbl.no   Senter for Læring i Bevegelse i Trondheim, www.slib.no  og ved Motorikksenteret  i Trondheim www.motorikksenteret.no  

RÅDGIVNING og/eller VEILEDNING

-via telefon eller i andre sammenhenger, for eksempel i forbindelse med testing og kurs.

-ved møte eller via telefon, basert på svarene på spørreskjema

-via telefon eller ev. digitalt, som del av oppfølgingen i forbindelse med utredning og behandling

-på skolen, ved møte etc.

KURS

NEVROMOTORISK UMODENHET(INPP).

Lær å vurdere og forbedre barnas og elevenes nevromotoriske forutsetninger for læring

For å være i stand til å lære godt, er det viktig å ha en kropp som samarbeider.
På dette kurset lærer du om hvordan du kan vurdere elevenes nevromotoriske forutsetninger, hva som kan forstyrre læring og hva du kan gjøre med det.

INPP´s SCREENINGTEST: Vurdering av Nevromotorisk Modenhet. Som en del av formidlingen om nevromotorisk umodenhet og hva som spesifikt kan gjøres i barnehagen og skolen er det utarbeidet et forkortet test og et øvelsesprogram, som lærerne kan lære å bruke. Dersom denne testingen gir et resultat som viser en viss grad av primitiv refleksaktivitet, kan øvelsesprogrammet gjennomføres i grupper og i klasser. Testene passer fint for barn fra fire års alder.

Assessing Neuromotor Readiness for Learning, The INPP Developmental Screening Test and School Intervention Programme (2012) av Sally Goddard Blythe.

GRUNNLEGGENDE BEGREPSLÆRING (NYBORG)

Kurset vil være som et introduksjonskurs å regne. Tema som dysleksi, dyskalkuli mm vil kun være aktuelt å komme inn på i det omfang det er naturlig. Det må brukes to dager for hvert kurs, ev. ettermiddag og kveld og dagen derpå. Kursene holdes der dere er. Dere ansvarer for kurslokale og deltakere. Kostnad for kurs avtales når det er aktuelt. Kurskompendium sendes dere via mail.  Mer informasjon, se To forskningstradisjoner (under Læring)

Fordypningskurs i ulike former og etter behov/ønske kan avtales spesielt.

Ta også kontakt med www.senterbl.no  v. Elin Natås, www.nyborgped.no og www.inap.no når det gjelder GRUNNLEGGENDE BEGREPSLÆRING (NYBORG)